Voel jij je betrokken bij je werk? Ben je ambitieus en haal je alles eruit wat erin zit?

Een Amerikaanse studie gaf aan dat 20% van de best functionerende werknemers kans lopen een burn-out te krijgen. Dat geeft wel even te denken.

Het is te makkelijk om te zeggen dat ze geen grenzen stellen. Of dat ze meer werk aannemen dan ze aankunnen. Of geneigd zijn hun privéleven op een laag pitje te zetten, zodat ze hun werk af kunnen krijgen.

Hoe zit het echt?

Natuurlijk zal dat voor sommigen opgaan. Maar dat is niet het hele verhaal.

In Harvard Business review is een artikel verschenen door Emma Seppälä en Julia Moeller:

1 in 5 Employees Is Highly Engaged and at Risk of Burnout

Als bedrijf wil je je best presterende mensen koesteren, je wilt ze de kans geven om zich verder te ontwikkelen. En omdat ze zo goed presteren krijgen zij de meest uitdagende projecten toegedeeld. Door hun inzet en betrokkenheid kunnen zij zo’n project tot een goed einde brengen.

Sommige medewerkers vinden de uitdaging heerlijk. Ze krijgen alleen maar meer energie van deze druk. Ze ervaren het als een uitdaging en voelen zich gesteund door het bedrijf. Dat is een groep die niet snel zal uitvallen.

Andere medewerkers zijn even betrokken, maar ervaren tegelijk ook stress en frustratie in hun werk. Ze voelen zich niet gesteund. Ze willen dat project graag doen maar lopen tegen problemen aan die frustrerend zijn en hen veel energie kosten. Dit is de groep die vatbaar is voor een burn-out.

Extra belasting

Daarnaast is er misschien de belasting van een team dat niet op hetzelfde niveau werkt of waarvan niet alle teamleden betrokken zijn.

Bij een goede medewerker wordt al snel iemand in de projectgroep geschoven die onervaren is en nog veel begeleiding nodig heeft. Een van je beste mensen zit tenslotte op dat project, die kan zijn kennis mooi overdragen. De onervaren collega leert van de beste en heeft de potentie om ook dat niveau te halen.

Er is verder ook altijd wel iemand in de groep die wel gemotiveerd is, maar zo chaotisch dat zijn werk niet goed genoeg is. Of misschien wordt het altijd te laat aangeleverd.

Tenslotte is er nog die niet gemotiveerde collega. Hij doet het minimale en vraagt veel sturing.

Je topmedewerker gaat extra werk doen om het project niet te laten mislukken.

Daarnaast wordt er misschien tussendoor een beroep gedaan op zijn expertise. Even meekijken bij een ander project. Een mentortraject voor nieuwe medewerkers.

Uiteraard is een project vaak maar één aspect van het werk dat gedaan moet worden. Er zijn ook nog de andere, gewone werkzaamheden.

Planning helpt

Zoals gezegd, het is niet altijd een kwestie van organiseren of grenzen stellen. Maar planning helpt wel. Weten wat er moet gebeuren geeft controle. Niet alleen over wat er in projecten moet gebeuren, dat is meestal wel duidelijk. Maar ook over al die kleine dingen die er even tussendoor komen. Een goede planning kan daar rekening mee houden.

Er is dan ook ruimte voor dat andere belangrijke werk zoals het begeleiden van onervaren collega’s.

Perspectief

Vanuit mijn perspectief zie ik bij deze gevallen vier aandachtspunten.

Eentje heb ik al genoemd: Ondersteuning van deze high performer om grip te krijgen op al zijn werkzaamheden/taken. Daardoor wordt het bovendien makkelijker om grenzen aan te geven, waar dat nodig is.

De onervaren collega: Iemand die net uit de schoolbanken komt is misschien wel gewend om zijn studie te plannen voor een examen of tentamen., maar je werk plannen is toch wat anders. In je werk doe je aan lange en korte termijnplanning van veel verschillende werkzaamheden met verschillende eisen. Een stuk ingewikkelder dan een studie.

De chaotische medewerker kan zeker leren plannen. En leren het werk op een georganiseerde manier aan te pakken. De voordelen voor de medewerker zelf maar ook voor de hele projectgroep, zijn enorm.

Voor de ongemotiveerde collega loont het de moeite om met hem in gesprek te gaan. Misschien is hij niet gemotiveerd omdat hij geen overzicht heeft. In dat geval kom ik graag eens langs.

Een online afspraak kun je hier maken. Wil je liever een afspraak op kantoor? Vul dan het contactformulier in.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

dan krijg je maandelijks praktische tips in je inbox