Het is 5 januari als ik deze blogpost online zet. En mijn eerste vraag aan jou is: Ben je al begonnen?

Je hebt goede voornemens voor 2021, dit jaar wordt het anders. Welke stappen heb je in de eerste dagen van januari al kunnen zetten?

“Ik begin morgen” dag

1 januari is altijd een vreemde dag. Je komt nog bij van oudejaarsavond en gaat op familiebezoek of mensen komen juist bij jou. Tenminste, dat deed je de vorige jaren. Nu app en bel je en stuurt e-mails.

Uiteraard heb je goede voornemens, maar op 1 januari nog even niet. Deze dag is bij uitstek de “ik begin morgen” dag.

Misschien heb je mijn blogs over reflectie en hoe je je goede voornemens waar kunt maken al gelezen. Dan heb je je al voorbereid. Het kan ook zijn dat je nog een duwtje in de goede richting nodig hebt.

Een goed begin

Als je van tevoren wist dat je niet op 1 januari kon beginnen, heb je jezelf dan een datum gesteld wanneer wel?

Als je concreet bent geweest in het omschrijven van je eerste stap weet je waar en hoe je moet beginnen.

Als je in de eerste dagen van januari wilde beginnen, hoever ben je dan nu?

Heb je de eerste stap niet gezet dan kun je de volgende ook niet nemen. Consequentie is dan dat je niet eens een begin maakt op weg naar je doel voor het jaar.

Uitstellen

Uitstelgedrag komt niet alleen voort uit slechte planning of timemanagement. Het is ook een gevolg van emoties.

Je brein kiest altijd voor de korte termijn beloning. Als je bv. niet van lezen houdt dan is een boek lezen hele opgave. Een Netflix serie is sneller bekeken.

Misschien zie je er vreselijk tegenop, vind je het moeilijk of ben je bang om te falen. Je vergelijkt jezelf met anderen. Zij kunnen het veel beter.

Het kan ook zijn dat je voornemen te makkelijk of te moeilijk is.

Te makkelijk? Ja, als het geen uitdaging is vind je het meestal niet de moeite waard of je gaat je vervelen.

Kleine stappen

Is dat het geval, kijk dan naar wat je je hebt voorgenomen.  Is deze aanpak de juiste manier? Het is niet altijd goed om meteen in het diepe te springen. Een langzame opbouw is in veel gevallen beter.

Als je kleine stappen neemt, geef je meer ruimte voor die snelle beloningen, je maakt het overzichtelijk én het is makkelijker om te beginnen.

Wil je dat boek lezen? Lees iedere dag een half uur.

Wil je meer bewegen? Maak iedere dag een korte wandeling

Kun je jouw voornemens in zulke kleine stappen vertalen? Je krijgt dan iedere dag of iedere week de beloning dat je weer een stap hebt gedaan.

stap voor stap

Beginnen

Een van de moeilijkste dingen is beginnen, maar het is meteen ook de belangrijkste stap. Er is zoveel wat je afleidt. Hoe zorg je dat toch begint en ook nog doorgaat?.

De truc is om het een gewoonte te maken. Iets waar je niet over na hoeft te denken. Je hoeft dan ook niet telkens een beslissing te nemen of je het wel of niet gaat doen.

De eerste stap maak je heel erg makkelijk en koppel je aan een gewoonte die je toch al hebt.

Schrijf de stappen op die je moet uitvoeren om je voornemen uit te voeren op. Maak deze stappen zo klein mogelijk.

Naar de sportschool om meer te bewegen?

Focus je alleen op de eerstvolgende stap.

Pak je sporttas bewust in. Denk bewust aan wat je nodig hebt. Denk niet aan de route die je moet afleggen naar de sportschool. Doe dat pas als je je sporttas hebt ingepakt. Als je onderweg bent wees je dan bewust van je route. Kijk bewust waar je langs komt. Let op de leuke dingen onderweg.

Hou het bij

Zoals eerder gezegd, je brein wil beloningen hebben. En wel zo snel mogelijk. Dit kun je bereiken door deze kleine stappen en je telkens alleen maar te richten op de volgende stap.

Wat daarnaast stimuleert is het bijhouden van je voortgang.

Pak een jaaroverzicht of download er een. Vink de dag af waarop je bijvoorbeeld hebt gewandeld. Als jij een week lang iedere dag gewandeld hebt zie je een mooie reeks in dat overzicht. Zonde toch om zo’n reeks te onderbreken?

Die ononderbroken reeks laat je zien wat je al bereikt hebt. Dat op zich is al een beloning voor je brein. En het geeft je genoeg uitdaging om door te gaan.

Eerste dag van de maand, week of zelfs morgen

Ben je inderdaad nog niet begonnen? Geen man overboord. 1 januari is altijd een mooie symbolische dag, een nieuw jaar een nieuw begin. Maar je kunt ook de eerste van een andere maand kiezen of de maandag van volgende week.

Droom wordt doel

Blijf je het toch moeilijk vinden om de stappen te nemen omdat je bang bent om te falen, of omdat je denkt dat het toch niet gaat lukken. Bedenk waarom je het wilt, en hou voor ogen wat het directe positieve resultaat is.

Als je je aan je goede voornemens wilt houden, of als je net hebt besloten welke voornemens dat zijn: je kunt iedere dag de eerste dag maken.

Download “Droom wordt doel”, dan heb je een handleiding hoe je je goede voornemens aan kunt pakken.

Dromen blijven vaak dromen. Wil je van die dromen doelen maken?

Download Droom wordt doel!